Een driehoek, die altijd in de linkerbovenhoek hangt Een driehoek, die altijd in de rechterbovenhoek hangt

Vijf marketingtips voor december

Het lijkt nog zover weg: december. Maar wist je dat Nederlands grootste pepernotenbakker al vanaf mei bezig is met de productie van ruim 4 miljard pepernoten en één miljoen zakken taaitaai? En dat de tuincentra inmiddels al duizenden pallets van kerstartikelen klaar staan om de komende weken te zorgen voor een winterwonderland (en spectaculaire omzetten)? En dat over negen weken de meeste bedrijven hun deuren alweer sluiten voor een kleine break? Breekt het zweet je uit bij deze voorspelling? Geen nood, met onze marketingtips ben jij de decemberstress voor.

1) Maak een lijstje

‘Stilstand is achteruitgang’, luidt het welbekende spreekwoord. Maar soms is het juist goed om stil te staan bij wat je hebt gedaan, behaald of afgerond. Een mooi overzicht van behaalde successen kan als inspiratie bieden voor een bestaande klant. Een opsomming van gehaalde doelen, als zetje in de rug voor een nieuwe klant om toch met jou in zee te gaan.

Een goed voorbeeld hiervan is het NBC congrescentrum, die heel 2017 hun cijfers hebben bijgehouden om aan het einde van het jaar hun successen te delen NBC congrescentrum infographic Klik hier om de hele infographic te zien

2) Bereid je voor

De laatste jaren viert de veramerikanisering van feesten en evenementen in Nederland hoogtij. Vierden we al Valentijnsdag, tegenwoordig staan Halloween, Black Friday, Cyber Monday en zelfs Thanksgiving op de kalender. Niet gek, volgens Willem Post, Amerika-deskundige en historicus in HP/de Tijd. Zijn conclusie: ons land heeft altijd opengestaan voor invloeden van buitenaf. Bovendien zijn we door onze handelsgeest, vatbaar voor commerciële marketingcampagnes. Het omarmen van nieuwe feestdagen is dus eigenlijk een logische ontwikkeling in onze cultuur.

Inspelen op de actualiteit kan Coolblue als geen ander. Speelden ze eerder al prachtig in op overnamegeruchten en Sinterklaas, vorig jaar kopten ze de bal mooi in door de intruductie van BlueFriday, de aangepaste versie van BlackFriday:


Om zeker te weten dat jij geen boot mist, hierbij een lijstje met alle eindejaars (feest)evenementen:

  • Halloween: 31 oktober
  • Black Friday: 23 november
  • Cyber Monday: 26 november
  • Sinterklaas: 5 december
  • Kerstvakantie: 22 december t/m 6 januari
  • Kerstmis: 25 en 26 december
  • Oudejaarsdag: 31 december
  • Nieuwjaarsdag: 1 januari

3) Stap in de sfeer/Zet de nostalgie-knop aan

De decembersfeer is makkelijk uit te beelden; wat vallende sneeuw, een gure wind, een warm en knus huis, hier en daar een kaars en de geur van de boom. De feestmaand laat zich vangen in universele algemeenheden waar op Pinterest wanden mee vol worden geprikt. Gebruik deze sfeer als thema op de website, in je nieuwsbrief of op je social media achtergrond. Ook andere feestdagen in de lijst lenen zich uitstekend voor thematische inhakers op de verschillende kanalen. Soms is een kleur, takje of subtiele verwijzing al voldoende.

Decembersfeer

4) Geef iets weg

December wordt niet voor niets getypeerd als het ‘giving season'. Cadeautjes vliegen je om de oren. Een mooi moment om jouw klanten iets aan te bieden als dank voor een fijne samenwerking. Of prospects te verrassen met iets leuks.

Je kunt trouwe klanten bijvoorbeeld belonen met een eerdere toegang tot aanbiedingen of uitverkoop. Een kortingscode, gratis verzending of cadeau in de vorm van kennis (whitepaper) doen het ook goed.
Hou voor het grootste effect de volgende zaken in je achterhoofd:

  1. Hoe persoonlijker het cadeau, hoe waardevoller het wordt beschouwd. Een persoonlijk cadeau, hoe klein ook, triggert ons gevoel van wederkerigheid; jij doet iets voor mij, ik dus iets terug voor jou. Je klant blijft achter met een positief gevoel en zal eerder weer bij je terugkomen.
  2. Zorg dat het klopt: een passend cadeau wijst op inlevingsvermogen en daardoor voelen klanten zich extra gewaardeerd.
  3. Wees creatief, maar blijf ook dichtbij jezelf en je organisatie.
  4. Denk niet alleen aan fysieke producten of kortingscodes, maar ook aan een dienst. Zo kon je vorig jaar bij de Bijenkorf een gepersonaliseerde digitale kerstgroet versturen.
Creatieve kerstgiften

5) Laat je klant weten wanneer je er niet bent

Misschien een inkopper, maar tijdens het decemberseizoen hanteer je wellicht aangepaste openingstijden of ben je misschien juist wel een week gesloten. Communiceer dit tijdig aan je klanten, zodat zij orders, projecten en planningen hierop kunnen aanpassen.

Out of office

Wist je dat...

Om in de sfeer te komen, wat leuke feiten en cijfers over de decembermaand:

  • Er in Nederland een kans is van 16% op sneeuw op een Kerstdag.
  • 41 procent van de verkochte kerstbomen in Nederland heeft een lengte tussen 1,75 en 2 meter, 29 procent van de consumenten koopt een boom van 1,50 tot 1,75 meter en 23 procent geeft de voorkeur aan een boom van meer dan 2 meter.
  • De gemiddelde tijd om een kerstboom te laten groeien is 8 tot 12 jaar. Jaarlijks worden er wereldwijd bijna 60 miljoen kerstbomen gekweekt.
  • Volgens het KNMI was er in Nederland in de 20e eeuw 6 keer officieel sprake van een witte kerst: in 1906, 1938, 1940, 1950, 1964 en 1981.
  • Volgens onderzoek is een kunstboom pas na 20 jaar duurzamer dan een echte boom.
  • Bijna de helft van de Nederlanders shopt online voor de feestdagen.
  • Je chocoladeletter mag pas zo heten als er 32% cacao in zit. Voor een pure letter geldt de ondergrens van 54% cacao.
  • Pepernoten heten zo omdat in sommige versies Afrikaans cubebapeper zat. Deze pepersoort is minder scherp en een beetje zoet.

Vragen over onze tips of wil je een december weetje toevoegen? Laat het ons weten op hello@superlatief.nl