Als het goed is heeft jouw website relevante en kwalitatieve content. Inhoud die je menselijke gebruiker snel en makkelijk begrijpt. Maar zoekmachines snappen (nog) niet alles wat op jouw pagina’s staat. Door gebruik te maken van structured data help je zoekmachines en andere applicaties beter interpreteren waar jouw webpagina’s over gaan. In dit artikel vertellen we je er meer over. En wanneer en hoe je structured data toepast.
Simpel gezegd geef je met structured data bepaalde content op je website een ‘etiket’. Structured data is een vorm van metadata: het vertelt iets meer over de data op je website. Daar merkt de gebruiker niet direct iets van. Maar je maakt je pagina’s er dus wel begrijpelijker mee voor bijvoorbeeld Google of Bing.
Door structured data kan een zoekmachine makkelijker verbanden leggen tussen bepaalde content. Niet alleen op je eigen site, maar ook met andere informatie op het internet. Ook maakt het gebruik van structured data het mogelijk om rond bepaalde informatie een actie voor gebruikers makkelijk te maken. Bijvoorbeeld het volgen van een bestelling of bevestigen van een hotelreservering in een e-mail.
Natuurlijk werkt het classificeren van content op een pagina alleen als er gebruik wordt gemaakt van een standaard. Die standaarden zijn omschreven in vocabularies. De breedst ondersteunde is schema.org, dat is ontstaan uit een samenwerking tussen de zoekgiganten, softwarebedrijven en andere platformen.
Schema.org microdata in HTMLMaar welke elementen kun je nu extra informatie meegeven met structured data? Best veel. Denk bijvoorbeeld bij toepassing bij producten.
Stel je verkoopt volautomatische koffiemachines. Dan heb je natuurlijk per machine een pagina met alle specificaties. Je beschrijft er niet alleen de functies en voordelen, maar alle relevante informatie. En daar kun je met structured data declareren wat welke gegevens nu eigenlijk zijn.
Binnen schema.org zou je kunnen overwegen de volgende informatie te markeren:
Bij je product staat het getal 36. Dan kan dat van alles zijn voor een zoekmachine. De prijs (al weten jij en ik dat je daar geen koffieautomaat voor hebt, laat staan een topmodel), een afmeting, een code voor het materiaal of één of andere code.
Gelukkig is dit getal met structured data gemarkeerd als “weight”. Daarmee is nu ook voor Google en Bing duidelijk dat het om het gewicht van je topmodel gaat. En dat zou weer van pas kunnen komen als jouw nieuwe klant zoekt op “beste volautomatische koffieautomaat tussen 30 en 40 kg”
Door gebruik te maken van de structured data op je pagina kan de zoekmachine nu een veel relevanter resultaat presenteren. En bovendien heb je zo meer kans dat dat resultaat jouw pagina is.
Veel mensen zullen maling hebben aan het gewicht van hun nieuwe koffieautomaat. Maar het voorbeeld illustreert wel hoe structured data bij productbeschrijvingen ingezet kan worden. Naast het verrijken van data over producten valt er natuurlijk ook andere data te verrijken. Veelgebruikt met schema.org zijn:
Het is dus mogelijk om met structured data zoekmachines te helpen content op jouw website beter te interpreteren. Dat is automatisch goed voor je SEO zul je denken. Nee. Niet direct. Verschillende onderzoeken laten op dit moment zien dat het gebruik van structured data geen duidelijk ranking signal is voor zoekmachines. Maar dat kan zo anders zijn. Toch is het gebruik van structured data op je website in veel gevallen aan te raden. Ook in de context van SEO. Het kan er namelijk voor zorgen dat:
Het toevoegen van structured data aan je webpagina’s kan op verschillende manieren. Zo kun je markeringen rechtstreeks in de HTML van je pagina zetten met RDFa of microdata. Dit kan heel simpel met de Helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google. Hierin kun je aangeven welke informatie gemarkeerd moet worden, deze toevoegen en kun je uiteindelijk met structured data verrijkte HTML downloaden. Nadeel van deze manier is dat je meer code krijgt (laadtijd) en dat er makkelijker fouten kunnen optreden in je website.
Ook kun je structured dat toevoegen door gebruik te maken van JSON-LD. Hierbij maak je gebruik van Javascript. Het is ondertussen de voorkeur van Google om op deze manier data te markeren. Voordeel boven de methoden die rechtstreeks in je HTML staan is dat JSON-LD afzonderlijk van de broncode van je website wordt geïmplementeerd. Bijvoorbeeld met Google Tag Manager. Handig, want zo is het mogelijk dezelfde code op verschillende pagina’s te gebruiken en blijft je broncode intact.
De overweging om structured data in te zetten vraagt altijd om een specifieke afweging. Weegt de investering in implementatie, onderhoud en mogelijk herstel bij verkeerd gebruik op tegen de pluspunten? In bepaalde situaties en voor bepaalde sites kan het eerder meerwaarde hebben. Bijvoorbeeld:
Door structured data strategisch in te zetten geef je Google of andere zoekmachines nog meer context om relevantere zoekresultaten te tonen aan gebruikers. Alhoewel het niet direct invloed heeft op je SEO-resultaten, kan het voordeel geven binnen de pagina’s met zoekresultaten door rich snippets. Wellicht helpt het ook om relevantere resultaten te geven op bepaalde zoekopdrachten. In de toekomst kan structured data een belangrijkere rol gaan spelen binnen bijvoorbeeld de ontwikkeling van semantisch zoeken en machine learning.
Meer weten over het gebruik van structured data? Bij Superlatief buigen we ons dagelijks over vraagstukken met betrekking tot data, technologie en internet. We adviseren je graag over het gebruik van structured data. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek. En een bak lekkere koffie natuurlijk.