Google verwerkt per dag ongeveer 5,5 miljard zoekopdrachten. Meer dan één zevende hiervan (15%) zijn zoekopdrachten die nog nooit eerder zijn verwerkt. Door het inzetten van machine-learning kan Google deze zoekopdrachten beter verwerken. Het systeem dat Google hiervoor gebruikt heet, heel toepasselijk RankBrain.
Machine learning is, kort door de bocht, het vermogen van een computer om een taak uit te voeren en door ervaring steeds beter te worden in die taak. Eigenlijk werkt het net als bij mensen. Hoe leren wij het verschil tussen een kat en een hond? Beiden hebben vier poten en (meestal) een harige vacht. En om het nog moeilijker te maken lijkt een buldog niet bepaald op een retriever, maar zijn het toch allebei honden.
Ervaring is hier het keyword: door elk dier te benoemen en dit te blijven herhalen maken onze hersenen patronen aan met classificaties of te wel denkhokjes. Zo heeft een kind van zes jaar al geen moeite meer het verschil te zien tussen een hond en kat. En kan een computer het verschil leren tussen een hond en een koekje.
Beeld: @teenybiscuit - Karen Zack, die achter dit twitteraccount zit maakt collages met het thema ‘Dog or Food’. Naast hilarisch, zou het een goede oefening zijn voor machine learning.Door middel van RankBrain kan informatie over een persoon, voorwerp en thema worden gevonden zonder dat dit specifiek genoemd wordt. Laten we hier een lekker Rotterdams voorbeeld bij nemen. Typ op Google eens in ‘dat ene liedje over een straatjongen uit de haven’. Dankzij RankBrain kom hier de songtekst van Ketelbinkie uit rollen.
Door machine learning heeft Google ook een goed resultaat voor homoniemen. Dat zijn woorden die hetzelfde klinken, maar een andere betekenis hebben. Als we dan in het Rotterdamse thema blijven; Google weet precies welke versie je van het woord kapsalon bedoelt, door middel van de context. En dat is best handig als je trek hebt.
RankBrain behoort op dit moment tot de top drie ranking factoren van Google. De verwachting is dat de invloed van RankBrain groter zal worden, naarmate voice search dat ook wordt (waarover later meer). De gevolgen van RankBrain zijn vooral dat je content nóg beter moet aansluiten bij waar je doelgroep naar op zoek is. Door het zelflerend vermogen zal RankBrain pagina’s die lang worden bezocht (dus relevant zijn voor de bezoeker) en veel worden aangeklikt (aansluitend bij de zoekopdracht van zoeker) hoger in rang stijgen. Content was al koning, maar Google RankBrain zou er wel eens keizer en admiraal van kunnen maken.
Superlatief werkt samen met haar klanten onder meer aan contentstrategie en planning. Heb je een vraag of hulp nodig met jouw website of applicatie? Stuur ons een berichtje of bel ons met je verzoek op 010 762 0711