Een driehoek, die altijd in de linkerbovenhoek hangt Een driehoek, die altijd in de rechterbovenhoek hangt

Blijf ondanks FOMO in je flow

Zelf ben ik van de patatgeneratie. Blijkbaar stonden wij vroeger te kijk als een passieve lichting waarbij alles kwam aanwaaien. Gelukkig is dat stokje nu overgedragen aan generatie Y oftewel de millennials, de digital natives en generatie alpha. Zo zouden vooral millennials ontevreden jongeren zijn met een ongezonde hang naar perfectie, tomeloze zelfoverschatting met bijbehorende ambities en binnen sociale kaders vooral lijden aan FOMO.

Wat is FOMO?

FOMO is de afkorting voor ‘Fear of Missing Out’. In het nederlands ‘angst om iets te missen’. Een heel gezonde respons lijkt me. Ik kan echt chagrijnig worden van een misgelopen feestje en baal stevig als ik een leuke afspraak moet verzetten. In real life dan, wel te verstaan.

De rol van social media

Maar voeg dan social media eens toe aan dit fenomeen. Want het wordt een heel ander verhaal als ik in de Metro lees dat er jongeren zijn die zelfs hun wekker zetten om hun telefoon te checken op updates op social media. Dit is niets willen missen, maar dan next level. Zijn social media een aanjager van FOMO?

Waarom je die mobiel niet weg kan leggen

Social media zijn net als veel apps op je mobiele telefoon zo ontworpen dat ze het beloningscentrum in je brein activeren. En doordat je brein je ook beloont voor het bekijken van bijvoorbeeld een bericht op Facebook, kan er een vicieuze cirkel ontstaan.

Deze shotjes dopamine zorgen voor een fijn gevoel. Meteen de reden dat je het dopamine-opwekkend gedrag graag herhaalt. Vooral als het laagdrempelig gedrag betreft dat direct een beloning geeft. Met als gevolg dat je nog vaker je mobiel checkt.

Last van fomo of jomo?

Waar FOMO staat voor de Fear Of missing out, is JOMO het tegenovergestelde. De Joy of missing out krijgt steeds meer volgers. Mensen die even helemaal loskoppelen van hun telefoon, laptop en/of tv. En daarmee hun hersenen echt laten ontspannen. Je timeline op facebook checken lijkt heel ontspannend, maar geeft de hersenen niet de rust die een potje voetbal, het bakken van een taart of potje ganzenborden wel doen.

Focus met fomo

Dat het continu checken van je telefoon, mail of social accounts funest is voor je productiviteit hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Elke melding zorgt ervoor dat je concentratie verplaatst naar je telefoon. Zoals je in mijn eerdere column over procrastinatie kon lezen duurt het minstens 20 minuten om weer in je flow te zitten na een onderbreking. Onderzoek toont aan dat we gemiddeld 42* keer per dag onze telefoon oppakken. Zo gezien is het een wonder dat we nog iets gedaan krijgen.

*Deze cijfers lopen enorm uiteen. Er zijn onderzoeken die 42 pick-ups claimen, maar ook onderzoeken die uitgaan van maar liefst 224 keer per dag. Mocht je, net als ondergetekende, aan ernstige zelfonderschatting lijden op dit onderwerp, adviseer ik je een paar weken ‘Moments’ te laten draaien op je telefoon. Die 42 haal ik, tot mijn eigen schrik, best vaak…

Omgaan met informatiestromen

Hoe zorg je dan dat je je niet de hele dag laat afleiden door alle bliepjes, buzzjes en dansende rode rondjes onderin je beeldscherm? En is het wegleggen van die mobiel of het uitzetten van je mail dan de oplossing?

In Frankrijk zijn smartphones verboden op scholen omdat het de concentratie van de leerlingen zou aantasten. Volgens mij is dit net zoiets als het verhogen van de accijns op tabak: de verstokte roker gaat er echt niet minder van roken. Beter leren we onze kinderen en onszelf omgaan met de constante stroom van informatie die 24/7 tot je beschikking staat.

Digiminderen

Digiminderen, de nederlandse vertaling van smartphone detox, zegt het eigenlijk al. Minderen. Is die telefoon op je nachtkastje echt nodig? Moet je echt met je mobiel in je hand staan terwijl je een gesprek voert? Lopen zaken in de soep als je e-mail niet per kerende post beantwoord? Goede vragen om digitaal detoxen een bewuste keuze te laten zijn. Helemaal weg met die mobiel of heerlijke rode dansende e-mailmeldingen zijn mij een brug te ver. Maar wellicht is dat typisch de stem van een toch-nog-informatieverslaafde.

Hou die flow vast

Bedenk dat concentratie en flow een keuze is. Juiste wanneer je je brein laat kraken ligt afleiding op de loer. Dat klinkt tegenstrijdig, maar komt omdat je hersengebieden die niet bezig zijn met een moeilijke opdracht, de omgeving afspeuren naar prikkels en gevaar. Gevaar vind je niet als je achter de laptop zit te knallen, leuke kattenfilmpjes wel.

Vier tips om je productiviteit te verhogen:

  • Gebruik de Pomodoro methode. Daarin werk van je in tijdsblokken van 25 minuten, die je afwisselt met kleine en grote pauzes. Je taken verdeel je in kleine taken over deze blokken.
  • Dwing flow af. Ga minimaal 30 minuten met iets aan de slag. Zonder afleiding (die mobiel dus echt aan de kant) en onderbrekingen. Na 30 minuten kun je beoordelen of je in de flow zit of de taak beter een andere keer kunt afmaken. Grote kans dat het eerste het geval is.
  • Wees je bewust door een app zoals Moments of Forest. Ik word zelf altijd een beetje iebelig van apps die mijn whatsapp, instagram of mail blokkeren. Wat als ik nu net een belangrijk bericht mis (FOMO). Forest is een leuke oplossing. Door middel van gamification word je verleid om je telefoon niet aan te raken. Nadeel is dat de app betaald is. Dus ja, je betaalt ruim twee euro om je telefoon niet aan te hoeven raken.
  • Wunderlist (of andere to-do tool). Je weet nu dat je brein op zoek gaat naar afleiding. Je leest iets over datums en bedenkt je accuut dat je tante morgen jarig is. Wat had zij trouwens vorige week een leuk jurkje aan. Zou dat nu wel te koop zijn op Zalando? Even de site opstarten en….. Weg concentratie. mijn tip: schrijf brainwaves op in een task-app. Een ouderwets kladblok werkt ook. Eenmaal opgeschreven kan je brein weer verder met waar je mee bezig was.

Over Superlatief

Bij Superlatief denken we graag mee over de gevolgen digitale innovaties op het brein en de ontwikkeling van mensen. Ethische marketing en het opbouwen van duurzame klantrelaties staan centraal binnen onze strategische adviezen. Superlatief helpt je graag met je strategische of marketing vraagstukken. Plan gerust een vrijblijvende afspraak via saskia@superlatief.nl waarin we de mogelijkheden voor jouw bedrijf bespreken.