Een driehoek, die altijd in de linkerbovenhoek hangt Een driehoek, die altijd in de rechterbovenhoek hangt

Waarom e-mailmarketing er nog toe doet

Lijstjes die dé trends op het gebied van online marketing op een rijtje zetten. Ze voorspellen welke strategieën, middelen en kanalen helemaal de bom worden in het nieuwe jaar. Die lijstjes waren er afgelopen tijd weer volop. Wat me daarin is opgevallen? Dat binnen het geweld van innovatie, nieuwe onderzoeken, grillig consumentengedrag, kunstmatige intelligentie en rake voorspellingen zelden plek is voor e-mailmarketing. Een gemiste kans!

E-mailmarketing klinkt in vergelijking met AI, voice search, influencer en purpose marketing natuurlijk ook een beetje saai. Literatuur en internet geven e-mailmarketing vaak een gemiddelde ROI van 3800%. Nou neem ik dat getal met een korrel zout. De praktijk is grilliger dan gemiddelden. Maar dat e-mailmarketing vaak een hoge, zo niet de hoogste ROI heeft binnen de online marketingmix is onmiskenbaar. Dat zal de komende jaren niet veranderen. En juist dat heeft weer te maken met ontwikkelingen die in de voorspellende lijstjes naar voren komen.

Denk alleen maar aan de toename in het gebruik van adblockers. Of het nog steeds groeiende gebruik van mobiele platformen. Hieronder nog drie willekeurige ontwikkelingen op een rijtje. Met de rol die de oude vertrouwde e-mail daarin kan innemen. Want oud of niet: e-mailmarketing biedt meer kansen dan ooit. Het mag volgens mij dan ook nooit ontbreken in je online strategie.

E-Mail en afnemend vertrouwen in social media

Met name de schandalen rond datalekken en nepnieuws laten het vertrouwen in social media steeds verder dalen. Het Nationale Social Media Onderzoek 2019 uitgevoerd door Newcom bevestigt dit beeld.

“Steeds meer gebruikers van sociale media beseffen dat veel content op deze platformen betaald is.”Daarnaast beseffen steeds meer gebruikers van sociale media dat veel content op deze platformen betaald is. Dat influencers echt niet rijk worden van het winnen van uitdagende weddenschappen in hun grappige Youtube video’s.

Met een steeds groter besef van achterliggende mechanismen op social media zal jouw doelgroep de voorkeur ontwikkelen voor een directe manier van contact met jouw merk of organisatie. Een contact dat niet gedomineerd wordt door anonieme algoritmes. Een contact dat meer controle en inzicht geeft over welke (persoonlijke) data je deelt.

Dit maakt e-mailmarketing meer dan ooit relevant binnen je kanalen. En wellicht als alternatief voor social media. Zolang je het maar op een waarheidsgetrouwe en authentieke manier gebruikt.

E-mailmarketing en long-form content

Eén van trends die in de lijstjes veelvuldig voorkomt is de inzet van long-form content. Content met meer diepgang en lengte. Daardoor – mits goed uitgevoerd – ook met meer betekenis en waarde voor je doelgroep.

Maar is dat niet tegenstrijdig met onze digitale leefstijl? Een leven waarbinnen onze aandachtsspanne steeds korter wordt. Time kopte enige jaren geleden al dat een goudvis langer aandacht vast kan houden dan een gemiddeld mens.

Toch hebben wij mensen de eigenschap om echt wel aandacht te kunnen of willen geven aan iets waar we ons betrokken of verbonden bij voelen.

Heb jij je ondanks alle digitale afleiding niet eens lekker overgegeven aan het bingewatchen van een te gekke serie op Netflix? Bij het produceren van die verslavende series wordt al in de conceptfase ingezet zoveel mogelijk engagement bij de kijker te creëren. Natuurlijk werkt dat niet zonder meer. De basis moet goed zijn. Het verhaal kloppen. De belichting perfect. De cameravoering verrassend. De acteurs geloofwaardig.

“Met e-mailmarketing heb je bij uitstek een kanaal dat prima geschikt is om long-form content te distribueren”Met e-mailmarketing heb je bij uitstek een kanaal dat prima geschikt is om long-form content te distribueren. Denk daarbij aan longreads, langere video’s en seriematige content. Content dus waarbij een zekere aandachtsspanne nodig is. Verdient jouw content deze aandacht, dan wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.

Want juist langere content blijkt te scoren. Het verhoogt je autoriteit, conversies en wordt meer gedeeld. Daarnaast scoort long-form beter in zoekmachines als je het ook online publiceert. Ook hier geldt natuurlijk dat de basis supergoed moet zijn. Dat het verhaal moet kloppen. De timing perfect moet zijn. En de content verrassend en geloofwaardig.

Jij en je doelgroep kunnen dus echt wel meer aandacht opbrengen dan een goudvis. Als je er maar voor zorgt dat de interactie met jouw merk of organisatie waardevol en authentiek is. Dat die authenticiteit toevallig een marketingtrend is welke is opgenomen in een lijstje van Forbes doet er even niet toe. Wel juist e-mailmarketing daarvoor uitgelezen mogelijkheden biedt.

Microsegmentatie en e-mailmarketing

Dat microsegmentatie wordt aangeduid als belangrijke ontwikkeling binnen de digital marketing is een inkopper. Het is steeds makkelijker om kleine aantallen klanten in uiterst precieze segmenten te groeperen. Het biedt zelfs mogelijkheden tot 1:1 marketing. De factoren die je daarvoor nodig hebt zijn steeds makkelijker te ontsluiten en combineren.

“Demografische gegevens, klikgedrag of aankoopgeschiedenis zijn al vaste waarden bij het segmenteren binnen e-mailmarketing.”Traditioneel is e-mailmarketing al een kanaal waarbinnen segmentatie al wordt toegepast. Demografische gegevens, klikgedrag binnen eerdere mails of aankoopgeschiedenis zijn al vaste waarden bij het segmenteren en personaliseren binnen e-mailmarketing.

Combineer je gegevens (uit je marketing automation, bezoekersdata van je website, gegevens uit je CRM, data die je verkrijgt vanuit chatbots of inzichten uit externe bronnen), dan ligt de weg naar microsegmentatie voor je open.

Dat zulke specifieke segmentatie juist kansen biedt binnen e-mailmarketing lijkt mij overduidelijk. Het maakt het mogelijk je om je klantreis nog meer te optimaliseren, boeiender, relevanter en waardevoller te maken. En dat binnen een technische infrastructuur die vaak al prima geschikt is voor de implementatie van microsegmentatie.

Volgens Adformatie is bijna de helft van organisaties die worden gekwalificeerd als digitale koplopers niet in staat om gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden, terwijl Gartner eerder al concludeerde dat organisaties die dat wel goed doen 20% meer zullen verkopen. Aan de slag dus! Ook kleinere organisaties kunnen deze vruchten goed plukken. Flexibiliteit en een slimme keuze van een marketingplatform en -tools kunnen het verschil met (grotere) concurrenten juist nu maken.

Over Superlatief

Hulp nodig bij online strategie of technische of inhoudelijke begeleiding bij jouw e-mailmarketing? Je bent welkom bij Superlatief! Met een vriendelijk team ontwikkelaars, ontwerpers en strategen werken we dagelijks aan meerwaarde voor onze klanten. Neem gerust contact op voor een kennismaking.