Bart Andeweg
Bart is managing director en eigenaar van Superlatief. Met een sterke focus op techniek verbindt Superlatief data, processen en ambities van opdrachtgevers met online toepassingen.
Wat een geheime hut, een fladderende vlinder en Frankrijk te maken hebben met 25 jaar internet in Nederland? Je leest het in de column van Bart.
Begin dit jaar kopten verschillende media over het 25-jarig bestaan van internet in Nederland. Het werd een dankbaar gespreksonderwerp tijdens de lunch bij Superlatief. Herinneringen en anekdotes werden regelmatig afgewisseld met collectieve verbazing. Verbazing over hoe snel de ontwikkelingen in deze jaren zijn gegaan. En meer nog hoe ontwikkelingen elkaar steeds sneller lijken op te volgen.
Als kind uit de 80’s groeide ik op zonder internet. Ik speelde veel buiten. Soldaatje, voetballen, skateboarden of bouwend aan een geheime hut. Als het echt slecht weer was vermaakte ik me binnen. Met Meccano of een racebaan met heuse loopings. Totdat de homecomputer zijn intrede deed. Op school verscheen een MSX. Thuis een ZX Spectrum. Euforisch was ik als ik daar na een dag code kloppen een bewegende vlinder mee op het televisiescherm toverde.
“Als kind uit de 80’s groeide ik op zonder internet.”
Echt leuk werd het pas toen mijn vader, die werkte als automatiseerder, een echte PC naar huis bracht. Een bakbeest van ruim een meter hoog. Monochroom scherm. En wel 100MB aan
opslag.
De bijbehorende printer gebruikte pakken kettingpapier. Deze PC werd snel vervangen door een snellere. Daarna volgde een kleurenscherm. Gevolgd door internet! Met een modem op de telefoonlijn. Verbinding maken ging tergend langzaam én gepaard het typische Pshhhkkkkkkrrrrkakingtshchchchchchchchcch*ding*ding*ding. En had je verbinding, dan moest maar hopen dat niemand tussendoor ging bellen.
Ik zal een jaar of vijftien zijn geweest. Vanwege de telefoonkosten mocht inbellen alleen om te mailen. Natuurlijk ontving ik zelden een mail. Iets wat je niet meer kan voorstellen in een tijd waarin dure cursussen worden aangeboden om te leren omgaan met overvolle mailboxen en bijbehorende stress.
Twintig jaar geleden ontwikkelden wij met ons toenmalige ontwerpbureau een eerste commerciële website. Iets waarvan we toen nog niet dachten dat het wel eens iets heel groots kon worden. Twee decennia later zijn we bij Superlatief dagelijks bezig aan online applicaties, websites en online marketing.
Inbellen via een telefoonlijn hoeft gelukkig allang niet meer. En het internet is uitgestegen boven een medium dat alleen gebruikt wordt ter inspiratie, lering en vermaak. Het is nu een verbinder, bruggenbouwer en essentieel communicatiemiddel. Opkijken van connected devices en smart homes doen we al lang niet meer. En dit is nog maar het begin.
“Internet is voor de huidige generatie een vanzelfsprekendheid”
Internet is voor de huidige generatie een vanzelfsprekendheid. Mijn dochter van acht vond het verleden jaar vreemd dat ze geen webvideo’s kon kijken in de auto. Want onderweg
naar Frankrijk zou toch niets anders hoeven zijn dan thuis? Met 4G, onbeperkte databundels en het afschaffen van de Europese roamingkosten is het ondertussen op elk Frans landweggetje net als thuis.
Komende vakantie zal dochterlief zich op de achterbank ongelimiteerd vermaken met streaming video op haar tablet. Eenmaal op bestemming zal ze die hoogstwaarschijnlijk snel wegleggen. Om buiten de omgeving te verkennen. Een boek te lezen. Te zwemmen. Een stuk te fietsen. Of een geheime hut te bouwen. Wat dat betreft is er in 25 jaar eigenlijk niets veranderd.
Ik wens je een fijne zomer en mooie vakantie!
Bart is managing director en eigenaar van Superlatief. Met een sterke focus op techniek verbindt Superlatief data, processen en ambities van opdrachtgevers met online toepassingen.