SEO is de afkorting van search engine optimalisation, zoekmachine optimalisatie dus. SEO heeft als doel de vindbaarheid van je website in zoekmachines (als Google) te verbeteren. Een vakgebied wat aan trends, onderzoek en veranderende inzichten onderhevig is. Maar waar iedereen met een website mee te maken krijgt.
Google verwerkt als meest populaire zoekmachine dagelijks 5,5 miljard zoekopdrachten. En de bovenste vijf zoekresultaten ontvangen het merendeel van de kliks (bijna 70%). Om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen, pas je SEO toe. In dit artikel leren we je een aantal basisprincipes, die je meteen kunt toepassen.
Vul alle bedrijfsgegevens zo compleet mogelijk in op Google Mijn Bedrijf. Je krijgt een verificatiecode toegezonden waarmee je je aanmelding definitief kunt maken. Vergeet niet je verschillende locaties op te nemen, mocht dit van toepassing zijn. Vermijd hier overigens dubbele aanmeldingen, dus meld je locaties niet allemaal apart aan.
Tip: Installeer de mobiele app voor Google Mijn Bedrijf zodat je snel op vragen en reviews kunt reageren.Zorg dat je paginatitels kloppen. De title tag (<title>) vertelt de gebruiker én Google waar je pagina over gaat. Probeer in je title tag ook het belangrijkste keyword (trefwoord) van je pagina te vermelden.
Je meta omschrijving wordt in de Google zoekresultaten weergegeven als de tekst onder je title tag en url. Deze omschrijving kan voor extra verkeer naar je website zorgen.
Een belangrijk onderdeel van SEO: keywords. Oftewel zoekwoorden. Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en doe onderzoek naar dat zoekwoord en synoniemen. Andersom kun je ook anticiperen op de zoekwoorden waarop je gevonden wordt. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Autocomplete. Typ in het zoekvenster van Google maar eens een belangrijk woord uit jouw content in. Google maakt dit af op basis van veelgebruikte zoektermen.
Een link die omschreven wordt met ‘klik hier’ is een gemiste kans. Probeer je zoekwoorden ook een plekje te geven in je interne (of externe) links. Beter zou zijn: “Wil je meer weten over SEO? Lees dan hier verder”.
Structureer je teksten op zo’n manier dat de koppen de structuur van je inhoud goed weergeven. In je H1 tag geef je weer wat de bezoeker op jouw pagina kan vinden. H2 en H3, H4 etc) tags gebruik je voor koppen, subkoppen, subsubkoppen.. etc.
Afbeeldingen zorgen voor een visueel aantrekkelijke pagina. Buiten dat zijn ze ook goed voor je seo. Afbeeldingen kun je namelijk omschrijvingen meegeven: de bestandsnaam, de titel en de alt tag. Deze omschrijvingen helpen je ook naar voren te komen wanneer er in Google gezocht wordt op afbeeldingen.
Het lijkt een inkopper, maar let erop dat je NAW gegevens overal duidelijk en eenduidig vermeld worden. Google neemt dit mee in zijn ranking van lokale zoekresultaten.
Maak je content goed deelbaar. Links van externe partijen zoals bijvoorbeeld verwijzingen op social media kanalen van je klanten, tellen mee in de score van je pagina autoriteit. Zorg dus dat je klanten jouw artikelen, vlogs of columns gaan delen.
Goede content is de grootste deler in je seo strategie. Met content die je doelgroep wil lezen, die je klanten raakt én waardevol is voor je lezers, sla je je grootste slag. Zorg voor een goede opzet en volg je contentplan.
Twijfel je over één van bovenstaande punten of weet je gewoon niet goed waar te beginnen? Superlatief helpt je graag. Met antwoord op je vraag, een site-audit of gewoon een duwtje in de juiste richting. Stuur ons een mailtje, of krijg ons direct aan de lijn via 010 762 0711