Nils Schoonhoven
Nils is digital marketeer bij Superlatief. Met een sterke focus op techniek verbindt Superlatief data, processen en ambities van opdrachtgevers met online toepassingen.
Respect Based Marketing? Lees in de column van Nils over respect, marketing en wijn in nieuwe zakken.
Het zoemt al een tijdje rond in de wereld van online marketing: Respect Based Marketing. De term kwam afgelopen week ook weer langs in een podcast. Er werd druk over gediscussieerd. Sterker nog: degene die de term claimt vertelde in geuren en kleuren wat er zo vernieuwend is aan zijn methode. Hoe hij als online marketeer werkte en het tegenwoordig helemaal anders aanpakt
“Een campagne die hij hiermee naar de gallemiezen hielp zorgde voor de grote inkeer van meneer.”
Hij vertelde over zijn oude manier van werken. Gedreven door promoties. Productlanceringen. Kortingen. Het creëren van valse schaarste.
Het inzetten van ‘onethische’ overtuigingstechnieken. Een campagne die hij hiermee naar de gallemiezen hielp zorgde voor de grote inkeer van meneer.
Wat volgde was een mooi verhaal over het ontstaan van de Respect Based Marketing methode. Een manier waarbinnen vertrouwen en respect centraal staan binnen e-mail- en online marketing.
Natuurlijk verliep het in het begin van het toepassen van de methode niet vlekkeloos. Lessons learned. Geeft een lekker authentiek verhaal. Perfect voorbeeld van goede storytelling. Maar om eerlijk te zijn kon ik helemaal niets nieuws ontdekken aan zijn methode.
“Het is duidelijk een term die resoneert.”
Wat me daarom verbaast is de exposure die Respected Based Marketing krijgt. Het is duidelijk een term die resoneert. Is dat omdat marketeers hongerig zijn naar nieuwe trucjes? Omdat online
marketeers er jarenlang onrespectvolle praktijken op na hielden? Ik denk het niet. Effectieve marketing bestaat niet uit trucjes. En respect en vertrouwen lijken mij basisvoorwaarden voor werkende marketing.
Hoe dan ook heb ik respect voor de bedenker van de term. Met zijn eigen marketingbureau en een aanbod aan cursussen heeft die zijn eigen marketing uitstekend op orde. Marketeers, media en brancheverenigingen lopen weg met de term en de naamgever. Terwijl de bejubelde methode oude wijn in nieuwe zakken is. Wat een verpakking kan doen. Maar is dat ook niet een belangrijk marketinginstrument?
Nils is digital marketeer bij Superlatief. Met een sterke focus op techniek verbindt Superlatief data, processen en ambities van opdrachtgevers met online toepassingen.