Een driehoek, die altijd in de linkerbovenhoek hangt Een driehoek, die altijd in de rechterbovenhoek hangt

Superlatief: meerwaarde en kennis belangrijker dan groei

Online marketing, content en advies op het gebied van strategie en online security. Daarvoor kun je ook terecht bij het Rotterdamse Superlatief. Het digitale bureau heeft zich de laatste jaren onderscheiden door het ontwikkelen van geavanceerde applicaties en websites. Daarbij lag de nadruk vooral op effectief design, ultieme gebruikerservaring en een sterk technisch fundament. Deze zaken zijn nog steeds het uitgangspunt bij Superlatief. Toch is het dienstenpakket de laatste jaren uitgebreid.

“In de markt staan wij bekend als een technisch sterke partij. Opdrachtgevers kiezen ons vaak omdat er uitdagende oplossingen nodig zijn. Of als de beveiliging van een website van een hoog niveau moet zijn“, vertelt Bart Andeweg, CEO van Superlatief.

Multinationals en MKB

Het klantenportfolio van het bureau bevat internationale accounts van multinationals tot lokale non-profits. Maar ook voor het MKB realiseert Superlatief maatwerk oplossingen. Bart: “Het leuke is dat wij voor verschillende soorten opdrachtgevers werken. Ervaring en kennis die we opdoen in een groot project kunnen we toepassen binnen kleinere projecten. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook. De diversiteit aan klanten stimuleert ook innovatie en creativiteit binnen ons team. Dat leidt uiteindelijk weer tot voordeel voor de klant. Bijvoorbeeld door een kostenbesparing of uitgebreidere functionaliteit.”

“Er is een enorme drang om te verbeteren, zichtbaar te zijn, digitale media in te zetten.”

Grotere rol

Een breed spectrum aan opdrachtgevers leidt ook tot vernieuwing binnen het dienstenpakket. Bart: “Wij merken steeds meer hoe organisaties soms worstelen met online. Er is een enorme drang om te verbeteren, zichtbaar te zijn, digitale media in te zetten. Daarbij ontbreekt soms het waarom en hoe. Soms ontbreekt specifieke kennis of capaciteit. Daarbinnen spelen wij een steeds grotere rol. Als adviseur of door klanten te ondersteunen of ontzorgen.”

Strategie

Superlatief is steeds eerder betrokken in het proces voorafgaand aan de ontwikkeling van een website of app: “Afgelopen jaren hebben we bij veel meer projecten geadviseerd op strategisch vlak. Daarbij maken we de koppeling van organisatiedoelstellingen naar onze toepassingen.”, vertelt Bart enthousiast. “Dat kunnen operationele doelen zijn, maar ze kunnen ook voortkomen uit een marketing- of salesplan. Het toffe van een website of app is dat je heel veel kunt meten. Met die gegevens kun je niet alleen inzichtelijk maken dat de gekozen strategie werkt, maar op tactisch niveau aanpassingen maken als dat nodig blijkt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het combineren van bijvoorbeeld data van de website met andere gegevens uit het bedrijf. Daar liggen vaak onbenutte kansen.”

Bart over Superlatief

“We zijn een nuchtere ploeg. Hebben een team waar ik apetrots op ben. We werken hard. Dat maakt soms dat we iets te bescheiden zijn. Met elkaar maken we echt mooie dingen. Voor toffe opdrachtgevers. We laten vaak na om te laten zien wat we doen en kunnen. Laat dit gesprek het begin zijn om daar een einde aan te maken.”

Security

Bart signaleert ook dat er  steeds meer behoefte is aan advies op het gebied van online security: “De economie is steeds meer afhankelijk van internet en online toepassingen. Relatief makkelijk uit te voeren aanvallen op een website kunnen een heel bedrijf platleggen. Dat kan enorme schade opleveren. Bij de ontwikkeling van applicaties werken wij al met hoge standaarden. Dat is ook één van de redenen dat wij maatwerk oplossingen bieden. Daarbij maken wij geen gebruik van ‘open’ systemen als bijvoorbeeld het populaire Wordpress. Buiten de technische beveiliging creëren we ook vaak bewustzijn bij klanten om over databeveiliging, privacy en het beperken van eventuele gevolgen na te denken.

Langzaam groeien

Naast strategie en veiligheid is de ontwikkeling van content ook een pijler die binnen Superlatief groeit. Mag daaruit geconcludeerd worden dat Superlatief hard aan het groeien is? Bart: “We groeien ieder jaar een beetje. Toch hebben we geen ambitie om een hele grote partij te worden. Wel om steeds beter te worden en meerwaarde te creëren voor onze klanten. Uiteindelijk voegt een bredere dienstverlening meer toe. Versterkt het elkaar. We kunnen heel snel schakelen en de verschillende disciplines werken nauw samen. Dat komt de klant en de eindgebruiker ten goede”, stelt Bart.