Een driehoek, die altijd in de linkerbovenhoek hangt Een driehoek, die altijd in de rechterbovenhoek hangt

Google’s mobile-first index: wat verandert er nu echt?

Paniek in de tent! Of toch niet? Vanaf 26 maart indexeert zoekmachine Google mobile-first. Een logische vervolgstap van de zoekgigant om het internet mobielvriendelijker te maken. Gaat de nieuwe mobile index zorgen dat jouw pagina’s verdwijnen in de zoekresultaten? En wat doe je als je een gewone website en mobiele versie host? We zetten voor je op een rijtje wat er nu echt verandert.

Wat is Google’s mobile-first indexing?

Eigenlijk zegt mobile-first indexing precies wat het doet. Het geeft de voorkeur aan jouw mobiele site bij het indexeren. Maar mocht er geen versie voor mobiel gebruik zijn betekent dat nog niet dat je website niet wordt opgenomen.

Een desktopsite kan zeker worden opgenomen binnen de index. Maar het niet hebben van een mobielvriendelijke versie kan negatieve invloed hebben op de ranking. Sterker nog: het is goed mogelijk dat een website met een goede mobiele ervaring ook voor desktop gebruikers hoger zal scoren.

Google zwakt bovenstaande af door te stellen dat ook andere signalen worden meegenomen om uiteindelijk de meest relevante inhoud te tonen. Zo kan een langzame pagina zonder mobielvriendelijke versie toch nog hoger in de zoekresultaten komen.

Waarom mobile index?

Dat de mobiele gebruiker steeds belangrijker wordt voor Google is evident. Pak de webanalytics van je website er maar bij. Vergelijk het aandeel mobiele bezoekers ten opzicht van een paar jaar geleden… Grote kans dat je hier een duidelijke groei kan waarnemen.

Al enkele jaren is het aandeel mobiele zoekopdrachten binnen Google Search groter dan die vanaf een desktop. Daarom hamert de zoekgigant zo op mobielvriendelijkheid. Want uiteindelijk draait het om de beste ervaring voor de gebruiker.

Welke actie moet ik ondernemen?

Mobile-first indexing zal niet zulke grote gevolgen hebben als de de eerdere mobielvriendelijke updates van Google. Er is geen reden taferelen als ‘mobilegeddon’ te vrezen. Deze update van Google’s algoritme had in 2015 grote impact op zoekresultaten van websites die niet waren geoptimaliseerd voor een mobiel apparaat.

Responsive website

Heb je een responsive website of zijn je desktop en mobiele website identiek qua inhoud, dan hoef je in principe niets aan te passen. Natuurlijk zorg je er in dit geval wel voor dat de snelheid en laadtijd van de mobiele pagina prioriteit krijgen. Let er ook op dat dynamische elementen en afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor smartphones en tablets.

Mobile index en verborgen content

Hou trouwens rekening met ‘verborgen content’ Denk hierbij aan content in elementen als accordions, dropdowns en tabs. Deze zal binnen de mobile-first indexering niet anders behandeld worden dan andere (zichtbare) content. Eerder was dit wel het geval. Maar zeker op mobiele websites kunnen deze elementen juist zorgen voor een betere gebruikservaring. Google ziet dat nu ook zo. Check dus nog wel even goed je content in dit soort elementen als je website verder helemaal voldoet.

Aparte mobiele website?

Als je een separate mobiele website hebt controleer dan zeker de volgende onderdelen:

  • Content: zorg dat je mobiele content net zo waardevol en relevant is als je desktop versie.
  • Hreflang: gebruik je meerdere talen en gebruik je rel=hreflang? Verzeker jezelf dan dat je mobiele annotaties naar mobiele pagina’s verwijzen en de desktop verwijzingen naar desktop pagina’s.
  • Metadata: laat metadata op elkaar aansluiten. Titles en descriptions voor alle versies hoeven niet identiek te zijn, maar wel soortgelijk. Implementeer Twitter cards, Open Graph en andere social metadata op beide versies.
  • Sitemaps: links naar sitemaps die voorkomen op mobiele websites dienen toegankelijk te zijn. Dit geldt ook voor robot.txt en robot tags op de pagina’s.
  • Structured data: hanteer dezelfde structured data op zowel desktop als mobiele website. Links in deze data? Zorg dat ze in de mobiele versie ook naar de mobiele URL’s verwijzen.
  • Verificatie Search Console: desktop site geverifieerd in Google Search Console? Vergeet dat niet voor je mobiele website!

Op het Webmaster Central Blog verscheen eerder een post met aanbevelingen voor je mobiele website in combinatie met mobile first index.

Wordt mijn website al mobile-first geïndexeerd?

Google rolt de mobile-first indexing langzaam uit. Wil je weten of jouw website al zo geïndexeerd wordt? Bekijk dan je server logfiles. De meeste websites zullen ongeveer 80% gecrawld worden door de desktop Googlebot en 20% door de mobile crawler. Als je site wordt geïndexeerd volgens mobile-first indexering zullen deze getallen omkeren, dus 20% door de desktop Googlebot en 80% door de mobiele versie van de GoogleBot.

Hoe herken je de desktop en mobile Googlebot?

Binnen de logfiles van de server herken je de activiteiten van Googlebot aan de volgende kenmerken: Google bot (Desktop): Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html) Google bot (Mobile): Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/41.0.2272.96 Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Het handmatig of met een spreadsheet analyseren van server logs kan een tijdrovend klusje zijn. Er zijn tal van hulpmiddelen voor beschikbaar. Bijvoorbeeld de SEO Log File Analyser van Screaming Frog.

Is mijn website mobielvriendelijk?

Leuk natuurlijk al die informatie over de mobile index en mobielvriendelijkheid. Maar hoe weet je nu heel snel of je website mobielvriendelijk is? Gebruik de Mobielvriendelijke test van Google en je weet gelijk wat meer. De Mobile-First Index Prep Tool op technicalseo.com is een uitgebreidere tool om je mobielvriendelijkheid en andere zaken te checken.

Mobile index en de mobiele revolutie

We zitten volop in de mobiele revolutie. De ontwikkelingen én voorspellingen wijzen naar een nog groter aandeel internetgebruik op de mobiele telefoon en andere mobiele devices. Mobile-first indexing is daarbij een stap naar een indexing die geheel mobile-first gebaseerd zal zijn. Maar dit zal zeker nog een paar jaar duren, verwacht Google’s Gary Illyes.

Al met al genoeg reden om je te focussen op een ultieme mobiele gebruikservaring. Zowel in de front-end als allerhande achterliggende processen. Maar ook op het gebied van content en online marketing is het zaak de mobiele gebruiker te omarmen en kansen te benutten. Power to the mobile!

Meer weten?

Bij Digital Agency Superlatief in Rotterdam zijn we niet alleen bezig met development van mobiele sites, applicaties en native app’s. Naast een kei-sterk development-team is ons online marketingteam veel bezig met SEO, SEA en content. Wil je meer informatie over de mobile index? Een nieuwe site laten ontwikkelen? Of gewoon reageren op dit artikel? Stuur een mail of pak je telefoon. We helpen je graag. Met bijna alles. ;)