Het is vandaag Valentijnsdag en dus vliegen de hartjes je om de oren. Wellicht heb je vandaag al een berichtje ontvangen van je (niet zo geheime) lief met daarin een groot hart. Of een smiley met ogen in de vorm van hartjes. Deze zogenaamde Emojis (letterlijk "afbeelding" (e) + "karakter" (moji) in het Japans) zijn zo geïntegreerd in onze dagelijkse communicatie dat we ze bijna als nieuwe taal kunnen zien.
Dagelijks worden er alleen al op Facebook 60 miljoen emojis verstuurd. In 2015 is de ‘smiley met tranen van geluk’ aan de overzijde van het kanaal zelfs tot woord van het jaar verkozen. Niet gek dus dat je de emojis ook steeds vaker terug ziet in sociale campagnes. Maar hoe maak je handig gebruik van deze taal. En hoe voegen ze iets toe?
Emoji’s worden gebruikt om sentiment toe te voegen aan content. Uit onderzoek blijkt dat 36% van de millenials ze gebruiken omdat ze hun gedachten en gevoelens beter weergeven dan woorden alleen. Ze voelen zich hierdoor beter begrepen. Emoji’s overschrijden de taalbarrière. En worden ook nog eens 60.000 keer sneller verwerkt wordt door het brein dan tekst. Yeah!
De geboorte van de emoticon dateert terug naar 1982. Computerwetenschapper Scatt Fahlmann gebruikte in een bericht op het interne bulletin board van zijn universiteit de beroemde tekens ;-) om aan te geven welke berichten niet helemaal serieus bedoeld waren. Hij kan dus in de agenda: 19 september 2022 wordt de smiley alweer 40 jaar.
Bijna iedereen (92%) die online is gebruikt Emoji’s. Emoji’s zijn hot. Dat betekent echter niet dat je ze als merk of organisatie inzet zonder na te denken. Vraag je eerst af of emoji’s wel passen bij jouw doelgroep en merkbeleving. Ook belangrijk: wat is de exacte betekenis van de emoji die je wil gebruiken en is die interpretatie universeel? Check bij twijfel de Emojipedia.
Hou het helder en zorg dat de emoji aansluit bij je berichtgeving. Vermijd overkill. Een gezellige smiley is leuk, maar wanneer je een rebus aan het typen bent, maak je het te ingewikkeld. Denk aan context; emoji kunnen bijdragen aan het tonen van de menselijke kant van je onderneming. Maar hou daarbij wel rekening met interpretatie en of de emotie gepast is.
Een emoji kan ingezet worden om een call to action te benadrukken of een link extra op te laten vallen. En als klapper op de vuurpijl: uit onderzoek blijkt dat mails met een passende emoji in de onderwerpregel een veel hogere ‘open rate’ hebben.
Of je nu een lachende smiley stuurt vanaf een iPhone, Samsung of Wileyfox, je emoji zal er grofweg hetzelfde uitzien. Dit omdat techbedrijven verplicht zijn om de emoji’s die geïntroduceerd worden door het Unicode Consortium over te nemen. Op dit moment bestaat de bibliotheek uit 136.000 tekens en elk jaar komen er een aantal nieuwe bij.
Later dit jaar zullen we dus allemaal weer verblijd worden met een aantal nieuwe prachtstukken. Want hoe kon je ooit zonder pauw, brandblusser of veiligheidsspeld? Wel handig lijken ons de haardrachten: van rood naar kaal. En ook de iconen voor superhelden kunnen onze goedkeuring wel wegdragen. Nog even wachten tot ze beschikbaar zijn op alle telefoons dus. Zou er ook een aftelkalender tussenzitten?
Natuurlijk staan we bij Superlatief ook klaar om je vragen met betrekking tot emoji marketing en online toepassingen te beantwoorden. Neem gerust contact op! Ook als je wilt reageren, aanvullingen of correcties hebt op dit artikel.