Kranten, tijdschriften, televisieprogramma’s en website’s trakteren ons rond de jaarwisseling op “De 10 beste doelpunten van afgelopen jaar”, “De 100 meest bizarre kattenfoto’s van 2017” en “De 7 grootste modeflaters in de Tweede Kamer”. Dat er juist rond oud en nieuw een overvloed aan lijstjes opduikt is niet vreemd. We kijken aan het eind van het jaar nou eenmaal graag terug en vooruit. Dat geeft overzicht en een idee van controle.
Niets willen missen
Het zijn juist de angst voor controle- en overzichtsverlies die zorgen dat we veel van deze lijstjes ook willen lezen. We zijn bang om iets te missen. Ons brein wil orde en controle. Daar helpen lijstjes bij. En het maakt dat ze aantrekkelijk en soms onweerstaanbaar zijn.
Wist je dat:
- … het lijstje van Don Juans bedgenoten 2.063 regels lang is?
- … er een lijst bestaat van de verschillende soorten mist uit de roman Bleak House van Dickens?
- … de oudste lijst in de wereldliteratuur een catalogus is van schepen in de Ilias van Homerus?
- … bovenstaande voorbeelden uit het boek De Betovering Van Lijsten van Umberto Eco komen?
- … contentmarketing in bijna alle voorspellende lijstjes voor 2018 als belangrijk thema wordt genoemd?
- … al in 1965 de eerste “Nederlandse Hitparade” werd uitgezonden en de Beatles daar toen op nummer 1 stonden met I Feel fine?
- … een goed lijstje het brein rust geeft, angst reduceert en zo het brein ontspannen maakt?
- … Kinderboekenschrijfster Francine Oomen vier boeken schreef over 'Lena Lijstje', een meisje dat overal lijstjes van maakt om orde te scheppen in de warboel in haar hoofd?
Voorspelbaar
De voorspelbaarheid van een lijstje maakt dat lijstjes sneller worden gelezen. Bij een lijstje krijgt de lezer het gevoel dat de informatie makkelijk en snel wegleest. De (online) lezer heeft toch al het gevoel dat hij het druk heeft en wordt constant afgeleid. Maar zo’n overzichtelijk lijstje met hapklare informatie kan natuurlijk altijd wel even tussendoor. Herkenbaar toch?
Verliesaversie
Bij lijstjes spelen ook nog andere (meer onbewuste) processen een rol. Mensen hebben de aangeboren angst om te verliezen. Het idee om iets te kwijt te raken heeft een twee keer zo grotere invloed op onze emoties dan winst. Verliesaversie wordt dat genoemd. En dat fenomeen treedt vaak op na het zien van de titel van een lijstje. De lezer heeft het idee dat een stuk van de informatie al ‘eigen’ is. Het lijstje vervolgens niet lezen geeft een onaangenaam gevoel iets dat dichtbij en al ‘eigen’ was te verliezen. Het lijstje bekijken is dus vaak makkelijker en aangenamer dan omgaan met het gevoel van verlies.
Contentmarketing op dopamine
Lijstjes kunnen zelfs het beloningssysteem in hersenen stimuleren. Je ziet de titel “De 10 beste films aller tijden”. Als je een beetje van films houdt ga je je vast bedenken welke titels daarin zouden kunnen staan. Dat raden is al op zichzelf al leuk En je hebt niets te verliezen, want als er niet één van jou bedachte titels in voorkomt zegt dat meer over het lijstje dan over jou. Maar staat er een door jouw geopperde titel in dan is het dubbel bingo: er komt dopamine vrij in de hersenen. Omdat je goed hebt gegokt, tevreden kan zijn over jezelf en natuurlijk gewoon omdat je gelijk hebt!
Aantrekkelijke content
Lijstjes zijn ook nog eens heel geschikt voor gebruik op internet. Dat komt doordat we webpagina’s volgens een F-patroon lezen. Voor een artikel als dit is dat niet echt een pré. Maar de structuur en opbouw van een lijstje sluiten daar prima op aan. Het maken van een lijstje kan dus een prima manier zijn om op een aantrekkelijke manier je content aan te bieden. Én te zorgen dat het gelezen wordt. Maar hoe maak je nou een goed lijstje? Lees het in onze, nou vooruit, 11 stappen naar een perfect lijstje:
11 stappen naar een perfect lijstje
- 1Besluit welke doelgroep je gaat aanspreken
- 2Kies een onderwerp waar je veel over weet en wat dichtbij het interessegebied van je doelgroep ligt
- 3Brainstorm over opties en maak een longlist
- 4Kort deze kritisch in naar een korte lijst. Kijk of er samenhang is zonder dat de punten elkaar overlappen
- 5Kies een persoonlijke schrijfstijl die goed bij je organisatie past
- 6Omschrijf je punten kort en bondig
- 7Hou het luchtig en positief
- 8Check en dubbelcheck je informatie: een foutje is zo gemaakt en niet alle bronnen zijn betrouwbaar
- 9Denk aan de peak-end rule*: zorg dat je laatste punt uit de lijst eruit springt.
- 10Begin je titel met een getal. Dit geeft volgens een onderzoek van Conductor 36% meer clicks. Het schijnt dat een oneven getallen het daarbij nog beter doen.
- 11Hadden we al gezegd dat oneven getallen… ;)
* De ‘peak-end rule’ is een psychologisch fenomeen, ontdekt door Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman (psycholoog). Het is de gewoonte van mensen om, als ze aan een ervaring terugdenken, niet aan het totaal van de ervaring denken. Je herinnert deze ervaring alleen op basis van bepaalde details: ‘de piek’ en het einde.
Lijstjes binnen contentmarketing
Je zal de komende tijd wellicht wat anders naar lijstjes kijken. Misschien zelfs wat meer bewust zijn van hoe je zelf omgaat met deze lijstjes. Mogelijk gebruik je ze al binnen je contentmarketing, op je blog of website. Bij Superlatief zetten we ze spaarzaam in binnen contentprojecten voor klanten. En het leuke? De klikratio naar lijstjes is vaak opvallend hoger. Maar er is natuurlijk een verschil tussen kwantiteit en kwaliteit.
Hulp nodig bij het maken van je perfecte lijstje? Vragen over contentmarketing of reageren op dit artikel? Bij Superlatief staan we graag voor je klaar. Neem gerust contact op!